![]() | Cím: A digitalizáció kihívásai – Infokommunikációs és Technológiai Támogató Műhely és LEIS (IKT TM LEIS) a Nyíregyházi Egyetemen Szerző: Tanyiné Dr. Kocsis Anikó Kiadó neve: Nyíregyházi Egyetem, Matematika és Informatika Intézet DOI: https://doi.org/10.71066/VARECZA.2025.1.06 Megjelenés: 2025. december Letöltés / Megtekintés (PDF): letöltés |
Összefoglaló:
Az elmúlt évek során a digitalizáció hatására jelentős kihívásokkal nézett szembe az oktatás. Mind a közoktatásban, mind a felsőoktatásban új oktatási módszerek jelentek meg, melyek jobban illeszkednek a Z és Alfa generáció elvárásaihoz a hatékony tudáselsajátítás érdekében. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a pedagógusok és oktatók hogyan tudják követni ezeket a modern megközelítéseket, milyen lehetőségeik vannak a fejlődésre, digitális kompetenciáik fejlesztésére?
A magyarországi felsőoktatásban szinte minden képzőhelyen létrejöttek olyan központok, irodák és műhelyek, melyeknek célja, hogy segítsék és információval lássák el az oktatókat a korszerű oktatási módszerek tekintetében.
A tanulmány rálátást ad néhány példán keresztül a magyar felsőoktatásban megjelenő tendenciákra, majd ismerteti a Nyíregyházi Egyetem Matematika és Informatika Intézetének keretén belül működő Infokommunikációs és Technológiai Támogató Műhely és LEIS (IKT TM LEIS) tevékenységét.
Kulcsszavak: oktatási módszerek, digitalizáció, Infokommunikációs és Technológiai Támogató Műhely
Abstract:
In recent years, education has faced significant challenges due to digitalization. New teaching methods have emerged in both public and higher education, which are better suited to the expectations of Generation Z and Alpha for effective knowledge acquisition. The question may rightly arise: how can teachers and trainers follow these modern approaches, what opportunities do they have for development and improvement of their digital competencies?
In Hungarian higher education, almost every training institution has established centers, offices and workshops aimed at assisting and providing information to teachers regarding modern teaching methods.
The study provides an insight into the trends emerging in Hungarian higher education through a few examples, and then describes the activities of the Infocommunication and Technology Support Workshop and LEIS (IKT TM LEIS) operating within the framework of the Institute of Mathematics and Informatics of the University of Nyíregyháza.
Felhasznált szakirodalom:
- Horváth Ildikó (2017): A digitális oktatás legújabb eszközei és módszerei. HTE Medianet, LXXII. évf. 2017., p. 6-9.
- Horváth László – Misley Helga – Hülber László – Papp-Danka Adrienn – M. Pintér Tibor – Dringó-Horváth Ida (2020) : Tanárképzők digitális kompetenciájának mérése – a DigCompEdu adaptálása a hazai felsőoktatási környezetre. Neveléstudomány, 29.2, p. 5-25. https://doi.org/10.21549/NTNY.29.2020.2.1
- Kopp Erika (2020): A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése és tanulása az oktatási rendszer szintjén. Neveléstudomány, 2020/1., p. 62-82. https://doi.org/10.21549/NTNY.28.2020.1.4
- Racsko Réka – Kis-Tóth Lajos (2019): A technológia szerepe a 21. századi tanár kompetenciájának fejlesztésében. Katolikus pedagógia, Vác, Apor Vilmos Katolikus Főiskola,1-2.
- Török Balázs (2017). IKT-közpolitikák az oktatásban – a változások előjelei. Educatio, 26(2). p.180–195. https://doi.org/10.1556/2063.26.2017.2.3
